Algemene

voorwaarden

Definities

  1. Pet-Up: Pet-Up
  2. Klant: degene met wie Pet-Up een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Pet-Up en klant samen.
  4. Consument: en klant die ook een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 1 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Pet-Up
  2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Artikel 2 – Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van Pet-Up zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij en andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld.
  3. Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.

Artikel 3 – Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van en vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt Pet-Up zich het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt Pet-Up slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heft bevestigd.

Artikel 4 – Prijzen

  1. Alle prijzen die Pet-Up hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
  2. Alle prijzen die Pet-Up hanteert voor zijn producten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Pet-Up te allen tijde wijzigen.
  3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Pet-Up niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  4. De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 5 – Monsters en modellen

Indien de klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij partijen uitdrukkelijk hebben afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.

Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn

  1. Pet-Up mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
  2. De klant dient betalingen achteraf binnen 7 dagen na levering te hebben voldaan.
  3. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Pet-Up de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
  4. Pet-Up behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 7 – Betalingen en betalingstermijn

Producten worden direct afgerekend in de winkel.

Producten die online besteld zijn worden binnen 7 dagen na levering betaald.

Artikel 8 – Gevolgen niet tijdig betalen

  1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Pet-Up gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van en maand voor en hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Pet-Up
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Pet-Up zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Pet-Up op de klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Pet-Up, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Pet-Up te betalen.

Artikel 9 – Recht van reclame.

Zodra de klant in verzuim is, is Pet-Up gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.

  1. Pet-Up roept het recht van reclame in door middel van en schriftelijke of elektronische mededeling.
  2. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Pet-Up, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
  3. De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.

Artikel 11 – Herroepingsrecht

  1. Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
  • Het product niet is gebruikt
  • De verzegeling intact is
  • Het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
  • Het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
  • Het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen
  • De consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
  1. De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:
  • Op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
  1. De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar make via info.pet-up@gmail.com, indien gewenst met behulp van het herroepingsformulier dat via de website van Pet-Up , https://pet-up.be/, kan worden gedownload.
  2. De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Pet-Up, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen

Artikel 12 – Vergoeding van bezorgkosten

  1. Indien de consument tijdig van zijn herroepingsrecht gebruik heeft gemaakt en als gevolg daarvan tijdig de volledige bestelling aan Pet-Up heeft geretourneerd, dan zal Pet-Up eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig en volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Pet-Up voor hoever de volledige bestelling wordt geretourneerd.

Artikel 13 – Vergoeding retourkosten

Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig retourneert, dan komen de kosten voor het retourneren van de volledige bestelling voor rekening van de consument.

Artikel 14 – Opschortingsrecht

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 15 – Retentierecht

  1. Pet-Up kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Pet-Up heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan Pet-Up
  3. Pet-Up is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.

Artikel 16 – Verrekening

Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om en schuld aan Pet-Up te verrekenen met en vordering op Pet-Up.

Artikel 17 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Pet-Up blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Pet-Up op grond van wat voor met Pet-Up gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.
  2. Tot die tijd kan Pet-Up zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
  4. Indien Pet-Up een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft Pet-Up het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.

Artikel 18 – Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  2. Levering vindt plaats bij Pet-Up (via Bpost), tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
  4. Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Pet-Up het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan
  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant en verlate levering niet aan Pet-Up kan tegenwerpen.

Artikel 19 – Levertijd

  1. De door Pet-Up opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  2. De levertijd vangt aan nadat de door de klant voor akkoord getekende offerte aan Pet-Up door Pet-Up schriftelijk dan wel elektronisch is bevestigd aan de klant.
  3. Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij Pet-Up niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.

Artikel 20 – Feitelijke levering

De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.

Artikel 21 – Transportkosten

Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover its anders hebben afgesproken.

Artikel 22 – Verpakking en verzending

  1. Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan Pet-Up niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
  2. Indien de klant zelf voor transport van en product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan Pet-Up, bij gebreke waarvan Pet-Up niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.

Artikel 23 – Bewaring

  1. Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.

Artikel 24 – Garantie

  1. De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
  2. De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, en ook wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
  3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van en overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van en derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.

Artikel 25 – Ruilen

  1. Het ruilen van gekochte artikelen is alleen mogelijk indien aan de volgende voorwaarden is voldaan: ruilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop tegen overlegging van de originele factuur. Producten dienen niet geopend of gebruikt te zijn.
  • Het product wort teruggebracht in de originele verpakking c.q. met de nog aangehechte originele (prijs)kaartjes
  • Het product is nog niet gebruikt
  1. Afgeprijsde artikelen, niet-houdbare artikelen zoals levensmiddelen, op maat gemaakte artikelen of special voor de klant aangepaste artikelen en geopende producten kunnen niet worden geruild.

Artikel 26 – Vrijwaring

De klant vrijwaart Pet-Up tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Pet-Up geleverde producten en/of diensten.

Artikel 27 – Klachten

  1. De klant dient een door Pet-Up geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Pet-Up daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
  3. Consumenten dienen Pet-Up uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
  4. De klant geeft daarbij en zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Pet-Up in stat is hierop adequaat te reageren.
  5. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op en overeenkomst tussen partijen.
  6. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Pet-Up gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen

Artikel 28 – Ingebrekestelling

  1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Pet-Up
  2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat en ingebrekestelling Pet-Up ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.

Artikel 29 – Hoofdelijke aansprakelijkheid klant

Als Pet-Up en overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Pet-Up verschuldigd zijn.

Artikel 30 – Aansprakelijkheid Pet-Up

  1. Pet-Up is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor over die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Indien Pet-Up aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van en overeenkomst.
  3. Pet-Up is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
  4. Indien Pet-Up aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door en gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door en verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.

Artikel 31 – Vervaltermijn

Elk recht van de klant op schadevergoeding van Pet-Up vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek

Artikel 32 – Recht op ontbinding

  1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Pet-Up toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Pet-Up niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Pet-Up in verzuim is.
  3. Pet-Up heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Pet-Up kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zin verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.

Artikel 33 – Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Pet-Up in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Pet-Up kan worden toegerekend in en van de wil van Pet-Up onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Pet-Up kan worden verlangd.
  2. Tot de in lid 1 genoemde overmacht situatie worden ok – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, on voorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  3. Indien zich een overmacht situatie voordoet waardoor Pet-Up 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Pet-Up er weer aan kan voldoen.
  4. Vanaf het moment dat en overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
  5. Pet-Up is in en overmacht situatie geen enkele (schade) vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmacht toestand enig voordeel geniet.

Artikel 34 – Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
  2. Voorgaand lid is niet van toepassing bij producten die zijn afgenomen in en fysieke winkel.

Artikel 35 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. Pet-Up is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Pet-Up zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.

 

Artikel 36 – Overgang van rechten

  1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Pet-Up
  2. Deze bepaling geldt als en beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Artikel 37 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door en bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Pet-Up bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 38 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Pet-Up is gevestigd/praktijk houdt/kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

Opgesteld op 09 mei 2023